Skipet skal hete «Kronprins Haakon»

Norges nye forskningsskip er i støpeskjeen. Norsk Polarinstitutt, Havforskningsinstituttet og Universitetet i Tromsø inviterte til navnekonkurranse i april. Nå er navnet klart.

Det nye isgående forskningsfartøyet

«Kronprins Haakon» Det nye isgående forskningsfartøyet blir en viktig videreføring av stolte norske forskningstradisjoner i Arktis. Illustrasjon: Rolls Royce Marine (RRM)

Norges første nybygde isgående forskningsskip på hundre år vil få et verdig navn. Trekningen ble foretatt på Norgesglasset 31. mai.

Navnet skal være «Kronprins Haakon».

– Kronprins Haakon er et navn som representerer lange polartradisjoner fra de kongelige – i tillegg til hans store engasjement og dype kunnskap omkring klima og miljø i polare strøk. Navnevalget peker dermed på både tradisjon og fremtid, sier direktør ved Norsk Polarinstitutt Jan-Gunnar Winther.

Det var Tor Sannerud fra Oslo som kom med vinnerforslaget. Vinneren med ledsager vil være gjester ved dåpen av skipet.

Mange navneforslag

Det kom inn nesten 1000 navneforslag på mail og SMS.

Blant disse var det mange forslag som henspeiler på store polfarere, fangstfolk, forskere og eventyrere, som Hanna (Resvoll-Holmsen), Wanny Wolstad, Thor Heyerdahl, Balthazar (Keilhau), Amundsen, Nansen, Otto Sverdrup, Hjalmar Johansen og Hilmar Nøis. «Tidenes forskningsskip» ble også foreslått – med begrunnelse «fordi det er det skipet er».

Andre forslag var Tilbake, Isbjørg, Polar Winter, Vinterland/Winterland, To the World, Polforsk, Bipolarekspressen, Bifrost, Sysla (etter sysselmann Ann Kristin Olsen), Polarjens (Stoltenberg), Screwdriver, Norgesglasset, Vitenskip, Kvitebjørn, Tromsø, Tromsøgutt, Nysgjerrig, Askeladden, Gruble-Kari, Førstedamen. Svært mange foreslo vår store skøyteløper Hjallis eller Hjalmar Andersen, som gikk bort like før konkurransen ble gjennomført.

Juryen

  • direktør Jan-Gunnar Winther, Norsk Polarinstitutt (leder)
  • direktør Tore Nepstad, Havforskningsinstituttet
  • påtroppende rektor Anne Husebekk, Universitetet i Tromsø.

Norsk Polarinstitutt skal eie skipet, Havforskningsinstituttet skal drifte det og Universitetet i Tromsø blir største bruker.