Byggingen av «Kronprins Haakon» er i gang

Byggingen av det nye norske isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» er endelig i gang. Det ble markert med en enkel seremoni ved Muggiano-verftet utenfor La Spezia i Italia.

Nybaaten

Assisterende prosjektleder Øystein Mikelborg fra Norsk Polarinstitutt (t.v) og kaptein Karl Robert Røttingen på Muggiano-verftet utenfor La Spezia denne uka. Foto: Norsk Polarinstitutt

Modell av det nye forskningsfartøyet Kronprins Haakon

Modell av det nye forskningsfartøyet «Kronprins Haakon. Illustrasjon: Rolls Royce Marine (RRM)

Kaptein Karl Robert Røttingen fikk æren av å trykke på den røde knappen som startet kuttingen av stålplater til dobbeltbunnen på nyskipet.

Det italienske verftet Fincantieri skal bygge det nye isgående forskningsfartøyet. Verftet er ett av verdens største verft med mer enn 20 000 ansatte. Ferdigstilling, utprøving og garantioppfølging skal gjøres ved Langsten verft i Møre og Romsdal. Byggetiden er beregnet til 2,5–3 år.

«Kronprins Haakon» har mål om bli en topp moderne marin plattform for miljøovervåking og klimaforskning i Arktis og Antarktis.

Det var i statsbudsjettet i 2013 at Regjeringen bevilget midler til et nytt, nasjonalt isgående forskningsfartøy. Bakgrunnen for bevilgningen var at polarområdene til nå har vært vanskelig tilgjengelig, også på sommertid, og derfor mangler vi viktig kunnskap om både økosystemene og det fysiske naturmiljøet. Et nytt og moderne forskningsfartøy vil bidra til å øke mulighetene for å tilegne kunnskap om havområdene i nord og i Antarktis, og samtidig styrke Norges posisjon som ledende nasjon når det gjelder kunnskapsoppbygging i disse områdene.