Forskningen i gang

I dag ble den første værballongen sendt opp fra forskningsskipet RV Lance. Dermed er forskningen til innfrysningsprosjektet N-ICE2015 i gang.

lance i isen

MØTTE PÅ IS Tidligere i dag møtte RV Lance på den første isen, men først senere i kveld er det ventet at skipet går inn i polisen. Foto: Jago Wallenschus / Norsk Polarinstitutt

Lance

LONGYEARBYEN I HELGA Lørdagen ble brukt til lossing og de siste forberedelsene før skipet tidlig søndag morgen satte kurs mot polisen. Foto: Stig Mathisen / Norsk Polarinstitutt

Lance

TOKTLEDER OG SKIPPER Toktleder Harald Steen (t.v.) og skipper Olav Iversen ombord på RV Lance før skipet forlot Longyearbyen. Foto: Stig Mathisen / Norsk Polarinstitutt

Lance

LANCE I TROMSØ RV Lance forlot Tromsø sist onsdag retning Svalbard.  Foto: Tor Ivan Karlsen / Norsk Polarinstitutt

RV Lance skal som kjent fryses inn i drivisen og følge isen fra den fryser til nå i januar og til den smelter utover våren. Målet er å skaffe data slik at framtidsmodellene om klimautviklingen i Arktis gir så presise svar som mulig.

I dag kl. 1200 ble den første værballongen sendt opp fra RV Lance. Da var skipet nordøst for Rossøya på nordkysten av Svalbard. I løpet av toktperioden skal det daglig sendes opp to værballonger fra skipet.

Det var sist onsdag at RV Lance forlot Tromsø retning Svalbard. I helgen har mannskapet pakket og gjort de siste forberedelsene i Longyearbyen før skipet satte videre kurs mot polisen. Ombord er tretti forskere og et øvrig mannskap som de neste ukene og månedene skal arbeid ombord og på isen.

Planen er at RV Lance, ved hjelp av kystvaktskipet Svalbard, skal gå 330 km inn i isen før skipet skal la seg fryse fast på 84,3°N 25°Ø og så drive vest- og sørover med isen.

Rundt påsketider regner man med at skipet er ute av isen og da går RV Lance tilbake til utgangspunktet lenger nord og øst for å gjenta samme turen.

Skipper Olav Iversen forteller at de allerede har møtt på litt is, og at de regner med å gå inn i isen iløpet av mandag kveld.

Nå befinner vi oss i åpent hav, men vi har gått gjennom små iskonstellasjoner i dag, fortalte Iversen da vi snakket med han på telefon i ettermiddag. Da var RV Lance 80,54°N 21,30°Ø.

Når skipet er 81,30°N 26°Ø skal det gå inn i isen. RV Lance skal gå cirka 325 km gjennom tett drivis og fast is for å komme i ønsket posisjon for selve innfrysningen.

Så fort RV Lance ligger fast begynner mannskapet å losse tonnevis av utstyr som scootere, letthytter, bøyer, isbor og telt på isen og som de neste månedene skal tjene som forskningsplattformer. Rundt skipet plasseres det ut et stort antall flytebøyer i en radius på 20 km som kontinuerlig samler inn ulike typer data, og ute på isen skal forskerne måle snø- og istykkelse langs linjer for å følge årssyklussen i hvordan snøen og isen påvirker hverandre.

Ombord på skipet vil forskerne kontinuerlig måle CO2 innholdet i vannet, ta planktonprøver og vannprøver fra dypet og sende opp værballonger.

I første omgang er det den ferske ettårsisen som forskerne skal undersøke. Iskappen over Nordpolbassenget blir stadig tynnere og yngre. Ettårsisen er tynnere, sprøere, jevnere, driver fortere og har annen dynamikk en flerårsisen. I dag mangler vi kunnskap om ettårsisens effekt på klima, økosystem og vær.

Prosjektet kan følges på www.npolar.no/nice2015 eller i sosiale medier med hashtag #‎NICE2015Arctic