Ny æra i norsk polarforskning

Det nye isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» er et av verdens mest avanserte. I dag vises skipet frem i Bergen.

På dekket av det nye forskningsskipet.

Direktør ved Havforskningsinstituttet Sissel Rogne, rektor ved UiT Anne Husebekk og direktør ved Norsk Polarinstitutt Ole Arve Misund kunne i dag vise fram skipet "Kronprins Haakon". Foto: Jørn Berger Nyvoll / UiT Norges arktiske universitet

De tre direktørene på nyskipet med det norske flagget

Foto: Jørn Berger Nyvoll / UiT Norges arktiske universitet

«Kronprins Haakon» har isbryterklasse og skal dekke både eksisterende og nye behov for tilstedeværelse, overvåking og datainnsamling i islagte og åpne farvann til alle årstider. Det skal eies av Norsk Polarinstitutt og driftes av Havforskningsinstituttet. UiT Norges arktiske universitet blir den største brukeren.

– «Kronprins Haakon» er bygget for studier under krevende isforhold, det vil si at den kan gå lenger nord og lenger sør sammenliknet med andre norske forskningsfartøy. «Kronprins Haakon» er utstyrt med topp moderne avansert utstyr som bidrar til at vi kan gjøre mer komplekse studier. Båten er stor og vil tåle alle mulige værforhold, og vi planlegger forskningstokt til både Arktis og Antarktis, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

Et flytende laboratorium

– Når Norge investerer 1,5 milliarder kroner i «Kronprins Haakon», viser det hvor stor betydning forskningsflåten har for norsk hav- og polarforskning. Fartøyet blir et flytende laboratorium og forskningsplattform med det ypperste av teknologisk utrustning og et viktig tilskudd til den eksisterende flåten av fartøy. Dette er en utrolig viktig dag for oss, sier Sissel Rogne, direktør ved Havforskningsinstituttet.

Skipet er bygget av det italienske verftskonsernet Fincantieri og ble sjøsatt i Italia i februar i år. Skipet ankom Bergen 30.desember, og i dag var det visning om bord. Med en bruttotonnasje på cirka 9000 tonn, en lengde på 100 meter og en bredde på 21 meter, vil fartøyet være i stand til å huse 55 personer – forskere, studenter og mannskap – i 38 lugarer.

Plass til to helikoptre

Hangaren i baugen har plass til to helikoptre og er utstyrt med kompleks instrumentering til undersøkelse av marin økologi, morfologi og geologien i havbunnen. Isbryteren, som er designet av Rolls-Royce, vil ha marsjfart på 15 knop og være i stand til å gå gjennom istykkelse på en meter.

– Med «Kronprins Haakon» innleder vi i dag en ny æra for norsk polarforskning, sier direktør ved Norsk Polarinstitutt, Ole Arve Misund. – Som eier av «Kronprins Haakon» er vi stolte over å kunne være med å forvalte nasjonens forskningsinfrastruktur og det nye forskningsskipet er et etterlengtet redskap – og starten på en ny epoke for norsk polarforskning, sier Misund.

Mer informasjon finnes på prosjektnettsidene:
kronprinshaakon.hi.no

Høyoppløste bilder av fartøyet og direktørene ligger her:
https://files.imr.no/index.php/s/vO4XNdThq6TWJg5

Her kan du se video fra skipet.

 

 

Kontaktpersoner:
Eva Therese Jenssen, kommunikasjonsdirektør, Norsk Polarinstitutt: 97526931

Kjartan Mæstad, seniorrådgiver kommunikasjon, Havforskningsinstituttet: 95808470

Karine Nigar Aarskog, seniorrådgiver kommunikasjon, UiT Norges arktiske universitet: 95158407