«Kronprins Haakon» – Norges isgående forskningsfartøy

Det nye isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon» skal overvåke miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis, og drive forskning og undervisning på en trygg, miljøvennlig og forutsigbar måte.

«Kronprins Haakon»

Rolls-Royce Marine har designet «Kronprins Haakon» og byggeverftet er Fincantieri, Riva Trigoso i Italia. Byggingen av skipet startet i juni 2015 og i oktober 2017 vender skipet baugen nordover mot Norge og hjemmehavna Tromsø.
Foto: Øystein Mikelborg / Norsk Polarinstitutt

Sjøsatt

Sjøsatt

Den 27. feburar 2017 var det sjøsetting av skipet ved byggeverftet utenfor La Spezia i Italia. Foto: Karl Robert Røttingen

..

Prosjektleder

Assisterende prosjektleder Øystein Mikelborg foran skipet ved verftet. Foto: Norsk Polarinstitutt

Klippet snoren under sjøsettinga

Klippet snoren

Rektor Anne Husebekk, UiT (t.v.), direktør Jan-Gunnar Winther, Norsk Polarinstitutt og direktør Sissel Rogne, Havforskningsinstituttet klippet "snoren" som bestod av tynne kabler da skipet ble sjøsatt. Foto: Gunn Sissel Jaklin / Norsk Polarinstitutt

Sjøsettingsseremonien

Sjøsettingsseremonien

Sjøsettingsseremonien er en tradisjon hos verftet Fincantieri. På bildet ser vi rektor Anne Husebekk, UiT, direktør Jan-Gunnar Winther, Norsk Polarinstitutt, direktør Sissel Rogne, Havforskningsinstituttet, kaptein Karl Robert Røttingen, (ytterst th) og maskinsjef Leif Bjarne Grutle (ytterst tv). Foto: Gunn Sissel Jaklin / Norsk Polarinstitutt

..

Samarbeider om båten

«Kronprins Haakon» eies av Norsk Polarinstitutt, skal driftes av Havforskningsinstituttet og Universitetet i Tromsø blir største bruker av skipet. Foto: Øystein Mikelborg / Norsk Polarinstitutt

..

Digital tegning

Digital tegning av «Kronprins Haakon». Foto: Rolls Royce Marine (RRM)

«Kronprins Haakon» blir et av verdens mest avanserte forskningsfartøy. Fartøyet skal kunne overvåke ressurser, miljø- og klimatilstanden i Arktis og Antarktis, og drive forskning og undervisning i disse områdene på en trygg, miljøvennlig og forutsigbar måte.

Det nye forskningsfartøyet har isbryterklasse og skal dekke både eksisterende og nye behov for tilstedeværelse, overvåking og datainnsamling i islagte og åpne farvann til alle årstider.

Den 27. feburar 2017 var det sjøsetting av skipet ved byggeverftet utenfor La Spezia i Italia. Fartøyet seiler fra Italia og til Norge høsten 2017 og i løpet av 2018 vil skipet være klar for vitenskapelige tokt.

Det er Rolls-Royce Marine som har designet fartøyet og byggeverftet er Fincantieri, Riva Trigoso i Italia. Byggingen av skipet startet i juni 2015.

«Kronprins Haakon» eies av Norsk Polarinstitutt, skal driftes av Havforskningsinstituttet og med Universitetet i Tromsø som største bruker. Tromsø blir hjemmehavna for skipet.

Norsk Polarinstitutt er representert i byggeprosjektet ved assisterende prosjektleder Øystein Mikelborg. 

Det var i statsbudsjettet i 2013 at Regjeringen bevilget midler til et nytt, nasjonalt isgående forskningsfartøy. Bakgrunnen for bevilgningen var at polarområdene til nå har vært vanskelig tilgjengelig, også på sommertid, og derfor mangler nasjonen viktig kunnskap om både økosystemene og det fysiske naturmiljøet. Et nytt og moderne forskningsfartøy vil bidra til å øke mulighetene for å tilegne kunnskap om havområdene i nord og i Antarktis, og samtidig styrke Norges posisjon som ledende nasjon når det gjelder kunnskapsoppbygging i polarområdene.

Kontaktpersoner «Kronprins Haakon»:


Norsk Polarinstitutt

Øystein Mikelborg

Telefon: 917 05 029

Havforskningsinstituttet

Karl Robert Røttingen

Telefon: 958 75 066

Per Wilhelm Nieuwejaar

Telefon: 913 17 465

Universitetet i Tromsø

Jon Einar Hansen

Telefon: 900 82 436